Kuinka henkilökohtaisesti suhtaudut oppilaiden asioihin?
Jokainen meistä välittää oppilaista ja haluaa heille vain parasta. Entä jos joku oppilas pyörii mielessä vapaa-aikanakin? Mietit, onko hänellä kaikki hyvin. Tällaisessa tilanteessa kannattaa aina olla yhteydessä lapsen vanhempiin sekä sosiaalitoimeen ja ilmaista oma huolensa lapsen hyvinvoinnista. Opettajalla on myös velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, mikäli havaitsee selkeää laiminlyöntiä.
Mikäli mielessä pyörii lapsen oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyvät seikat, on siitä hyvä keskustella myös lapsen vanhempien tai huoltajan sekä kollegoiden kanssa. Opettajan on tärkeä muistaa ettei hän ole niiden lasten kanssa yksin, vaan aina löytyy tukiverkkoa, jonka kanssa asioita voi viedä eteenpäin. Oppilaan tilanteen murehtiminen yksikseen ei ole hyväksi opettajan jaksamiselle, eikä myöskään oppilaan etu.
Itseä mietityttämään jääneitä asioita pitää käydä läpi, jottei ne jää stressaamaan pitkäksi aikaa. Vaitiolovelvollisuuden vuoksi kenenkään henkilökohtaisia asioita ei saa kertoa ulkopuolisille, mutta asioista voinee puhua yleisellä tasolla ja henkilöitä mainitsematta. Mikäli tilanne vaatii, voi opettaja olla myös yhteydessä esimerkiksi työterveyteen ja päästä keskustelemaan asioista luottamuksellisesti. Myös päiväkirjan pitäminen ja aiheeseen liittyvän kirjallisuuden lukeminen voivat olla keinoja käsitellä mieltä painavia asioita.
Vapaa-ajan harrastukset ovat tärkeä osa henkisen hyvinvoinnin ylläpitämistä ja uskon, että ne auttavat myös karistamaan työasiat mielestä. Pitää pystyä irroittautumaan työajatuksista, jotta stressi ei ota ylivaltaa.
-Sini
On tosiaan tärkeätä jutella kolleegoiden kanssa, jos jonkun oppilaan tilanne vaikuttaa kehnolta. Rehtorikin on varmasti apuna, jos tilanne näyttää huolestuttavalta. Luennollakin onneksi sanottiin, että on aivan luvallista esittää sosiaaliviranomaisille oma huolestuneisuus oppilaan kotioloista.
VastaaPoistaJos oppilaan tilanne jää mietityttämään työpäivän jälkeen ja se mietityttää kauan, kannattaa ehdottomasti tehdä asialle jotain. Jos taustalla onkin jokin iso ongelma, etkä kuitenkaan puuttunut siihen, saattaa se kaduttaa myöhemmin erittäin paljon. Huolen ilmaisu on kuitenkin ilmaista ja helpottaa omaa taakkaa jos jotain sattuu, koska voit ajatella tehneesi kaikkesi.
VastaaPoistaItsekin mietin juuri tuota haasteellisuutta, kuinka päästää irti mielessä pyörivistä oppilaiden asioista. Kuitenkin, jos opettaja on puuttunut puuttumista vaativaan tilanteeseen ja ikään kuin tehnyt voitavansa, olisi tärkeä osata irrottautua asioiden murehtimisesta vapaa-ajalla. Tuo oli tärkeä näkökulma, että mieltä vaivaavista asioista voi olla hyvä puhua. Opettajakollegoista voi olla tässä iso apu.
VastaaPoistaOlette löytäneet todella tärkeitä pointteja aiheeseen! :)
VastaaPoistaSinillä oli tärkeä huomio siinä, että opettaja ei ole yksin mietteidensä kanssa, vaan aina voi pyytää apua kolleegoilta tai muilta viranomaisilta. Blogitekstissä on huomioitu asian ydin, eli älä jää yksin huolen kanssa. Kuten Sini kirjoitit, tärkeää on, että asian saa jotenkin itselleen sopivalla ja järkevällä tavalla purkaa.
Kokonaisuus oli tiivis ja selkeä. Tekstissä oli hyvin konkreettisia esimerkkejä, miten toimia. :) Hienoa!
Vielä sellainen huomio, että tehtävänannossa määriteltiin, että oman blogitekstin lisäksi tulisi käydä kommentoimassa vähintään kahta muuta tekstiä. En löytänyt sinun kommenttejasi muista teksteistä.. Käy vielä lisäämässä ne. :)
Poista