Opettajien työssäjaksaminen huolestuttaa. Opettajat ovat
väsyneempiä ja stressaantuneempia kuin muiden alojen työntekijät. Mikä
opettajia oikein vaivaa?
Työelämän kasvavat vaatimukset ovat todellisuutta kaikilla
aloilla, mutta opettajat oireilevat voimakkaimmin. Uskoisin sen johtuvan
ainakin isolta osin siitä, että monet opettajat ovat
kutsumustyössään, tai ainakin päätyneet alalle aidosta kiinnostuksesta
opettamistyötä ja oppilaita kohtaan. Harva opettaja pystyy tai edes haluaa
suhtautua oppilaisiin harmaana massana, johon on mahdollisimman tehokkaasti
upotettava mahdollisimman paljon tietoa. Oppilaat ovat yksilöitä, ja heidän
persoonansa ja ominaisuutensa vaikuttavat oleellisesti heidän kykyynsä ja motivaatioonsa
oppia. Työn määrä taas vaikuttaa oleellisesti opettajan kykyyn ja motivaatioon
opettaa ja kohdata näitä yksilöitä.
Liian suuren työmäärän edessä opettajasta tulee helposti
väsynyt, stressaantunut ja äkäinen. Oppilaiden silmissä opettaja, joka ei
välitä. Ja jos opettaja ei välitä, oppilas oireilee käyttäytymällä huonosti.
Negatiivinen kierre on valmis.
Väsymykset keskellä voi menettää kykynsä nähdä oleellisen:
miksi tässä työssä ylipäänsä ollaan. Monelle opettajalle juuri oppilaat ovat
työssä myös merkittävä voimavara ja vuorovaikutus heidän kanssaan jopa työn parasta
antia. On haaste, etuoikeus ja mahdollisuus olla välittävänä aikuisena läsnä
oppilaiden elämässä. Monta kertaa oppilaat tarvitsevat paljon enemmän aikuista
kuin opettajaa.
Mutta kuka välittää opettajasta? Työyhteisön ja oman
lähipiirin tuki on ensiarvoisen tärkeää. Opettajan kuuluukin välittää oppilaista,
mutta on silti osattava toimia omien voimavarojen mukaan. On hyvä välittää
oppilaista aidosti, mutta silti on kyettävä myös irrottautumaan vaikeidenkin
tilanteiden herättämistä tuntemuksista. Tärkeintä olisi etsiä keinoja omaan
työssäjaksamiseen ja työmäärän pitämiseen kohtuullisena siten, että on
mahdollista välittää.
Tommy Tabermanin sanoin:
Tommy Tabermanin sanoin:
”Tulla lujaksi,
pysyä pehmeänä.
yhdelle elämälle”
-Pauliina
Uskon, kuten Pauliina kirjoititkin, että opettajan työ on kutsumusammatti. Oppilaat ovat ihmisiä, joten olisi tunteetonta suhtautua heihin harmaana massana. Olet hyvin tekstissäsi pohtinut työmäärän vaikutusta siihen, miten se heijastuu vuorovaikutussuhteessa oppilaisiin ja taas heidän käyttäytymiseensä. Juuri tällaisen syy-seuraus-suhteen pohtiminen auttaa minusta menemään ongelman juurille, jotta sille voi tehdä jotain.
VastaaPoistaOpettajan on tärkeää tiedostaa omat voimavaransa ja pyytää tarvittaessa apua. Teksti on kokonaisuudessaan selkä ja ytimekäs, se huomioi väsymyksen vaikutuksia ja merkitystä useasta näkökulmasta. Lopussa runo kiteytti ajatuksen hyvin. :) Hienoa!