Opettajan työ on sekä hyvin palkitsevaa että kuormittavaa.
Työn touhun lomassa ei välttämättä edes heti huomaa, kuinka oman jaksamisen
raja alkaa pikkuhiljaa ylittyä. Tunnollinen opettaja saattaakin aivan yllättäen
herätä tilanteeseen, jossa työt ja yksityiselämän kiireet ovat vallanneet
kaiken käytössä olevan ajan. Silti voi olla todella vaikeaa kieltäytyä
lisätehtävistä tai todeta työnantajalle, ettei yksinkertaisesti pysty tekemään
enää nykyistä työmäärää enempää.
Luokanopettajalla voi olla vastuullaan jopa 20–30 oppilasta.
Tällaisen ihmismäärän huomioiminen päivittäin on kuormittavaa. Lisäksi työhön
kuuluu suunnittelua, arviointia, sekä yhteydenpitoa oppilaiden vanhempien
kanssa. Opettajalla saattaa olla koulun puolesta myös muita luottamustehtäviä.
Jatkuvasti pitäisi myös lisä kouluttautua ja päivittää osaamistaan.
Opettajan työ on kutsumusammatti, sillä töitä ei useimmiten
voi jättää taakseen edes työpäivän päättymisen jälkeen. Miten opettajat sitten voisivat
oppia sanomaan ei? Ensimmäinen ja tärkein asia olisi tiedostaa, että on
arvostettava itse itseään sen verran, että kykenee kieltäytymään tehtävistä
kuorman alkaessa olla riittävä. Jokaisella ihmisellä on ammattia katsomatta
oikeus olla virkeä ja levännyt. Oikeus vapaa-aikaan on oltava kaikilla. Väsynyt
opettaja ei myöskään ole lasten oppimista edistävä toimija. Rehtorilla on
tärkeä rooli tunnistaa väsyneen opettajan avuntarve. Opettajan suhde rehtoriin
tulisi olla hyvä, ettei suhde esimieheen aiheuttaisi enää lisästressiä.
Opettajat varmasti haluavat olla hyviä työtovereita
toisilleen. Voi olla vaikeaa sanoa toiselle opettajalle, että haluaisi olla
tälle avuksi, mutta omat työt ovat jo valmiiksi tarpeeksi kuormittavia. Avoin
ja tukea antava työympäristö voisikin olla näin ollen tärkeä tekijä opettajien
jaksamisen kannalta. On tärkeää, että opettajat tuntevat toisensa ja tukevat
apua tarvitsevia. Opettajien tulisi säännöllisesti tarkastella keskinäistä
toimintaansa ryhmänä. Se, miten opettajahuoneen jengi toimii yhdessä, vaikuttaa
myös oppilaiden toimintaan.
Opettaja-lehden artikkelin mukaan työhyvinvoinnin kannalta
väliinputoajia ovat keski-ikäiset opettajat. Heidän oletetaan jo hallitsevan
työnsä, ja sen sijaan nuoriin opettajiin kohdistetaan enemmän resursseja.
Mielestäni olisi tärkeää tarjota keski-ikäistyville opettajille täydennyskoulutusmahdollisuuksia
tai vuorotteluvapaata pitkän työputken katkaisemiseksi. Avain opettajan työssä
jaksamiseen on mielestäni taito uudistua. Varsinkin aineenopettajat, jotka
opettavat vuodesta toiseen samoja asioita yhä uudelleen, hyötyisivät uusista
näkökulmista ja oppimisympäristön vaihdoksista.
Suvi
Uusien opettajien mentorointi on uskoakseni hyvä tapa saada opettajia tajuamaan milloin sanoa ei. Vanhat opettajat tietävät kokemuksesta, mikä toimii ja mihin kannattaa omaa aikaansa panostaa. Samalla mentori on ihminen, jolta saat opastusta ja vertaistukea. Valitettavasti mentorointi ei ole vielä vakiintunut käytäntö kouluissa.
VastaaPoistaToisaalta opettaja voi uudistaa itseään uudelleen kouluttamalla: lukemalla 60 opintopistettä avoimessa historiaa, pätevöityy historian opettajaksi. Kielissä pitää opiskella enemmän, mutta muuten omia opetettavia aineita on helppo lisätä tarpeen mukaan.
Hienoa pohdintaa Suvi! Huomaa, että olet miettinyt asiaa monelta eri kantilta, hienoa! Olet sisäistänyt opettajan työn moninaisuudet ja sen mahdolliset haasteet. Olet painottanut tärkeää asiaa, työilmapiiriä, hyvää johtaja-työntekijäsuhdetta ja sitä, millainen vaikutus väsyneellä opettajalla on oppilaisiin. Erittäin hyviä pointteja. Hyvä työilmapiiri on mielestäni kaiken a ja o. Opettajana on ensiarvoisen tärkeää, että voit luottaa rehtoriin, ja kertoa hänelle mieltä painavista asioista. Samanlaisessa arvossa on myös muiden opettajien asema. Kaikille opettajilla on joskus huonot ´päivänsä, jolloin tarvitsee apua ja tukea, on ensi arvoisen tärkeää, että sitä apua saa silloin kun tarvitsee. On myös itse oltava toisten tukena ja apuna, ja joskus tarjottava sitä silloinkin, kun itse ei välttämättä juuri kerkeisi tai itseä ei huvittaisi.
VastaaPoista