Opettajan työssä on paljon asioita, joista stressiä voi alkaa kertymään. Yksi näistä on opettajan tavoitettavissa oleminen. Nykyajan tietoyhteiskunnassa käsillämme on lukemattomia kommunikointivälineitä joilla on vahva jalansija myös työelämässä, oli ammatti mikä tahansa. On puhelinta ja Wilmaa, sähköpostia ja WhatsAppia - ja opettajan pitäisi olla tavoitettavissa näissä kaikissa vuorokauden ympäri. ...Tai siltä se ainakin joskus tuntuu. Jo pelkkä aiheen ajattelu saa tunteet roihahtamaan helposti pintaan. (Julmaa! Epäreilua! Eikö kukaan ajattele ope-raukkoja?) Mutta tunteet sikseen: Mikä on asioiden todellinen laita? Milloin opettajan pitää olla tavoitettavissa?
Viilennettyä hetken aikaa päätäni ryhdyin miettimään vastausta tähän kysymykseen. (Ratkaisukeskeisyyttä kehiin, hei!) Lyhyen tiedonhaun perusteella löysin Opetushallituksen sivujen Lait ja määräykset -osiosta tiedon, että sekä Perusopetuslaissa että OPSissa vaaditaan koulun ja kodin välistä yhteistyötä, joista tarkemmat tavoitteet, toimintatavat ja vastuut määritellään paikallisessa opetussuunnitelmassa. Esimerkkinä Savonlinnan seudun opetussuunnitelmassa opettajan tavoiteltavissa olemiseen liittyen mainitaan seuraavaa:
- Huoltajan tulee saada tietoa oppilaan kasvuun ja oppimiseen liittyvistä asioista sekä esim. mahdollisista poissaoloista.
- Kannustavat ja oppilaan oppimista myönteisesti kuvaavat viestit ovat tärkeitä.
- Yhteistyössä hyödynnetään kasvokkain tapaamisen lisäksi myös tieto- ja viestintäteknologiaa.
Opettajan tulee siis pitää yhteyttä koteihin TVT:tä hyödyntäen, mutta - varmaan meidän kaikkien iloksi ja onneksi - missään ei näkynyt mainintaa opettajien virallisista puhelinvastaanottotunneista tai yöpäivystyksestä. Varsinais-Suomen OAJ:n diaesityksessä "Opettajan oikeudet ja velvollisuudet. Ajankohtaisia teemoja ja opetuskäytäntöjä" mainitaan myös, että opetushenkilökunnalle ei ole asetettu yleistä velvollisuutta olla puhelimella tavoitettavissa työajan ulkopuolella kaikkina ajankohtina. Asiat eivät siis kuulostakaan olevan niin pahalla tolalla kuin aluksi tuntui.
Vastatakseni aiemmin esittämääni kysymykseen voin faktatiedon valossa sanoa, ettei ole mitään tarkkaan määriteltyä aikaa jolloin opettajan tulisi olla tavoitettavissa. Käytännössä opettajan tavoitettavuus jää siis pitkälti koulun ja yksittäisten opettajien oman päätäntävallan varaan, ja koska on kyse koulun ja kodin yhteistyöstä tulisi varmaankin myös vanhempien mielipiteitä kuunnella jollain tasolla. Kuten aiemmin sanottu, voi jatkuva saatavilla oleminen koitua opettajalle hyvinkin stressaavaksi. Opettajalla on kuitenkin tässä tilanteessa mahdollisuus ennaltaehkäistä stressaavan tilanteen syntymistä esimerkiksi asettamalla selkeät säännöt ja rajat siihen, koska ja millä tavoin vanhemmat voivat häntä tavoitella. Välttääkseen stressiä, opettajan on tärkeää olla velvollisuuksien lisäksi tietoinen myös oikeuksistaan. Näin voi luottavaisin mielin sanoa mitä on ja mitä ei ole valmis tekemään. Luulen, että monesti stressiongelmat voivat alkaa kasaantua kun opettaja ei osaa tai uskalla sanoa ei - mutta se onkin jo kokonaan toinen juttu.
Elli
Lähteet:
- Rutonen, M. 2014. Jaksaminen kovilla. Opettaja 6/2014. http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=Page&pagename=OpettajaLehti%2FPage%2Fjuttusivu&cid=1351276519632&juttuID=1355755585464 [Luettu 26.11.2016]
- Opetushallitus. Lait ja määräykset. http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/perusopetus/hyvinvointi_ja_turvallisuus/kouluruokailu/kotivaki/lait_ja_maaraykset [Luettu 26.11.2016]
- Haanpää, S. 2014. Opettajan oikeudet ja velvollisuudet. Ajankohtaisia teemoja ja oikeuskäytäntöjä. OAJ Varsinais-Suomi, Turun YSI. https://www.google.fi/url?q=http://oajvs.fi/sites/default/files/materiaalit/opettajan_oikeudet_ja_velvollisuudet.pdf&sa=U&ved=0ahUKEwigx-WlwsfQAhWkCpoKHTyABZ0QFggXMAA&sig2=e3x-3l8hIQwUt72LZxD9Bg&usg=AFQjCNFKWwqsaxlsCXY-Ia-lil89C4CQwQ [Luettu 26.11.2016]
Mahtavaa pohdintaa Elli!
VastaaPoistaLisääntyneiden viestimien myötä välillä todella tuntuu, että opettajan oletetaan olevan tavoitettavissa vuorokauden ympäri. Kunnollinen opettajahan on täysin omistautunut työlleen ja oppilailleen ja vailla muuta elämää… Ehkä ei sittenkään. Jotta opettaja jaksaa työssään vielä tulevinakin vuosina, on tehtävä selvät rajat työ- ja vapaa-ajan välille. Tehdessään nämä rajat selväksi myös oppilaidensa huoltajille, opettaja voi todellakin ennalta ehkäistä mainitsemaasi työstressiä.
Ajattelen myös samoin kanssasi siitä, että usein rajojen vetämisen esteenä voi olla opettajan oma uskallus. Luulen, että varsinkin nuorilla opettajilla on vaikeaa pitää kiinni työajoista ja koetaan velvollisuudeksi olla tavoitettavissa myös työajan ulkopuolella. Pahimmassa tapauksessa tämä saattaa johtaa työ- ja vapaa-ajan rajan häviämiseen ja sitä myötä työuupumukseen.
Jaan tuskasi! Olen itsekin miettinyt usein kauhulla sitä, miten minun kuuluu työssäni olla tavoitettavissa. Arvostan vapaa-aikaani enkä halua silloin tulla ”häirityksi” asioilla jotka voisi hoitaa työajalla. Siksi ajatus esim. luokan whatsapp- ryhmään kuulumisesta aiheuttaa ahdistusta.
VastaaPoistaMahtavaa että etsit kirjoitukseesi ihan faktaakin! Tieto lohdutti myös minua. Mielestäni on ihan hyvä, ettei opettajalle ole merkitty tarkkoja aikoja tavoitettavuudesta, joten jokainen opettaja voi luoda itse sopivan viestintäkulttuurin. Lapseni opettaja ilmoitti ekaluokan alussa olevansa tavoitettavissa myös vapaa-ajallaan, koska hänen elämäntilanteensa sallii sen. Itse haaveilen pitäväni työssäni sellaista linjaa, että tärkeistä asioista saa soittaa muutoinkin, mutta pääsääntöisesti vastaan puheluihin/viesteihin virka-aikana eli klo 8-16.