Hei! Tässä linkki ryhmämme koostamaan käsitekarttaan.
Pohdinnat työssäjaksamiseen liittyviin julkaisuihin peilaten löytyvät tämän blogitekstin kommenteista. :)
https://docs.google.com/drawings/d/1bDO87yWz4spCznKTOT50ifoa5bUhB-6BHBfZJjz_fV4/edit?usp=sharing
Kiitos Elli, kun teit aloitteen ja julkaisit käsitekartan. :)
VastaaPoistaNyt eikun vartailemaan!
Pauliina nostit esille hyviä pointteja, jotka jaan myös tämän julkaisun kommenttikentässä, jotta saadaan kokonaisuun näkyville yhteen paikkaan.
Pauliinan sanoin siis:
"Oheismateriaaleista löytyi paljon yhtäläisyyksiä keskusteluissamme esiin tulleiden asioiden kanssa, mikä oli odotettavissakin. Työssäjaksamiseen vaikuttavia asioita oli mainittu olevan esimerkiksi harrastusten merkitys sekä perheen ja työtovereiden tuki. Myös työn mielekkyyden tärkeys nousi esiin sekä keskustelussamme, että materiaaleissa.
Keskustelussa ei noussut esille esim. Oheismateriaaleissa mainittu opettajan valinnan vapaus ja todellisen vastuun ottamisen merkitys työssäjaksamiselle. Tärkeimmät pääteemat kuitenkin tuli käsiteltyä jo omien kokemuksiemme pohjalta."
Voisin jatkaa pohdintaa noista Pauliinan mainitsemista vastuusta ja vapaudesta. Sekä opetushallituksen raportti että Opettajan työkipinä gradu nostivat nämä seikat esille ensimmäisinä ja siksi suuren painoarvon saavina tekijöinä opettajan työssäjaksamisen kannalta. Mutta kuten Pauliina sanoi, juuri noin sanoin (valinnan vapaus ja todellinen vastuu) kukaan ryhmässämme ei tullut asiaa käsitelleeksi.
VastaaPoistaYmmärtääkseni vapauden ja vastuun käsitteet liittyvät opettajan työssäjaksamisessa tekijöihin, joilla kokemusta työn mielekkyydestä voi lisätä. Työn ja työympäristön mielekkyys oli esillä aikalailla jokaisen ryhmäläisemme kommentissa. Kuitenkin erittelyä siitä, mikä tekee mielekkään työn, ei juurikaan ollut. Ehkä kokemus mielekkyydestä on niin subjektiivinen ja abstrakti asia, että siitä on vaikea sanoa mitään yleistettävää. Kuitenkin kun asiaa alkaa oppimateriaalit lukeneena tarkemmin pohtia, ovat juuri vapaus kontrolloida omaa työtä (laadullisesti, määrällisesti sekä aikataulutuksellisesti) ja vastuun tunto työstä (työpanoksen merkityksen ja vaikutusten tunnistaminen) ainakin omalla kohdallani niitä tekijöitä, jotka nimeäisin muuttujiksi mielekkyyden vektorilla.
Palautetta: Hienoa, että materiaalit ohjaavat syventämään ja täydentämään omakohtaista pohdintaa. Uskon, että mitä syvällisemmän ymmärryksen kanssa omasta työhyvinvoinnistaan ja siihen vaikuttavista tekijöistä lähtee työskentelemään, sitä konkreettisempia ovat ne muutokset ja teot, joilla hyvinvointiaan ja jaksamistaan voi tukea. Kiitos hienosta tehtäväpaketista! :)
Yhdyn Pauliinan ja Juulian pohdintoihin. :) Kuten sanottu, lähdemateriaaleissa mainittiin opettajan työssäjaksamista edesauttavina tekijöinä suureksi osaksi samoja asioita, mitä meidän keskustelussammekin tuli ilmi.
VastaaPoistaMinua kiinnosti lähdemateriaaleissa (esim. Koivisto, L. 2013. Opettajan työssäjaksaminen) erityisesti se, kuinka siellä mainittiin opettajan stressin vaikuttavan suoraan myös opetukseen ja oppilaisiin. Stressaantumisen vaikutukset ulottuvat siis kauemmaksi kuin opettajaan itseensä. Mielestäni tämä on tärkeää huomioida kun arvioidaan ilmiön vakavuutta. (Ei siinä, on opettajan stressaantuminen tarpeeksi vakava asia jo ilman jatkovaikutuksia oppilaisiin.)
Mielestäni oli tärkeää herätä miettimään omia työssäjaksamisen ja stressin lievittämisen keinoja. Olen sitä mieltä, että jatkossa meidän, työyhteisöjen ja koko yhteiskunnan olisi hyvä keskittyä miettimään keinoja stressin oireiden lievittämisen lisäksi myös stressin synnyn ehkäisemiseen.
Palautteena oppimisympäristöstä: Mielestäni tehtävänne olivat ajatuksia herättäviä ja työmäärältään sopivia. Työssäjaksaminen on aiheena ajankohtainen ja todella tärkeä. Tehtäväpakettinne tehtyäni olen saanut paljon ajattelun aihetta työssäjaksamiseen liittyen. Luulen, että minulla on nyt myös paljon enemmän varmuutta ja keinoja pitää huolta omasta jaksamisestani. Kiitos! :)