perjantai 2. joulukuuta 2016

Ryhmä B, ohjeistus

Tehtävänä on perehtyä aiheeseen, mitkä konkreettiset seikat heikentävät teidän omaa työssäjaksamistanne. Teidän tulee tähän alle keskustella aiheesta ja koota valitsemassanne sovelluksessa keskustelusta nousseista teemoista käsitekartta (esim. popplet). Käsitekartan keskisenä käsitteenä "Oma työssäjaksamiseni - heikentävät tekijät". Luokaa uusi julkaisu otsikolla Ryhmä B - vastaus ja liittäkää käsitekarttanne sinne. Tämän jälkeen peilatkaa käsitekarttaanne alla oleviin julkaisuihin ja etsikää sieltä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Lue lähteitä soveltavin osin.




Opettajien työhyvinvointi - opetushallitus

3 kommenttia:

  1. Minäpä aloitan kommentoinnin aiheesta "oma työssäjaksaminen - heikentävät tekijät". Minun työssä (ja yleisesti arjessa jaksamista) heikentävät stressi, kiire, väsymys, ja ehkäpä omat liian suuret odotukset, miten jonkin asian tulisi mennä. Jos joku ei mene suunnitelmien mukaan, on se hetkellisesti kova kolaus itselle. Väsymys on ehkä pahin. Väsyneenä kaikki tuntuu raskaammalta ja tehokkuus on heikkoa, ei saa mitään aikaiseksi. En ole kova stressaamaan pienistä jutuista, mutta kun päälle alkaa tulla useampi deadline ja monta erilaista vastuutehtävää ja siihen lisäksi vielä yleinen kiire saada kaikki valmiiksi, onkin stressitekijät siinä ja olo aivan kaoottinen. Pieni stressitila saa minut todella tehokkaaksi, mutta liika stressaaminen lamauttaa.

    VastaaPoista
  2. Tosi paljon samoja ajatuksia Tiian kanssa, sillä minullakin pieni stressi auttaa tehokkuudessa, mutta monesti liikaa stressiä tulee siitä, että jätän tehtäviä viimetinkaan. Haluan käyttää aikaani moneen asiaan, ja se vaikuttaa heti siihen aikaan, mitä voin käyttää koulutehtävien tekemiseen. Tehtävät jäävät monesti myhäisillalle, mikä tuottaa väsymystä aikaisten aamujen kanssa. Vaikka minulla ei olisi tehtäviä tehtäväksi, valvon silti myöhään. Aika pitkälti siis voisin itse säädellä omaan työssäjaksamiseeni negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä. Henkilökohtaisen elämän muutoksilla on varmasti suuri merkitys työssäjaksamiseen. Samoin läheisten läpikäymät ongelmat saattavat painaa mielessä joskus, vaikka pyrinkin pitämään henkilökohtaisen elämän suhteellisen erillään työstä.

    VastaaPoista
  3. Omaa työssäjaksamista heikentävät tekijät ovat osittain samoja kuin Tiialla ja Pekalla. Uutena pointtina nostaisin kaaoksen liittyen tekemiseen: ohjeet tekemiseen voivat olla epäselvät, joka lisää stressiä koska en tiedä mitä tehdä. Selkeät ohjeet helpottavat sekä työn aloittamista että itse työskentelyä. Se on kuin ruokaa tehdessä ottaisi kaikki tarvitsemani astiat ja esineet valmiiksi esille! Kaaottisuutta lisää jos on monta tehtävää samaanaikaan ja niiden priorisointi on kesken. Kaaottisuudesta pääsee helposti eroon, kun tekee itseen To-Do -listan, johon selkeästi kirjoittaa auki kaikki mitä pitää tehdä. Samaan listaan voi myös purkaa tehtävät asiat pienemmiksi kokonaisuuksiksi ja etapeiksi, jotta työ ei tunnu liian suurelta taakalta ja jotta huomaan edistymisen paremmin. To-Do -listalta asioita yliruksiessa tulee olo että osaa ja saa aikaan, joka on tärkeä voimavara.

    VastaaPoista